نخستین مجموعه شعر مایاکوفسکی یک‌میلیون‌وسیصدهزار روبل فروخته شد

قالی کرمان بر دار شد/ خانه‌نشینی قالیبافان
16 آبان 1400
معرفی روستای فیلبند روستایی رویایی در چند قدمی تهران برای یک سفر کوتاه
16 آبان 1400
نمایش همه

اولین‌مجموعه شعر ولادیمیر مایاکوفسکی با عنوان «من» که سال ۱۹۱۳ منتشر شده بود، در یک مناقصه به مبلغ یک‌میلیون‌وسیصدهزار روبل فروخته شد.

 به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، نخستین مجموعه شعر ولادیمیر مایاکوفسکی با عنوان «من» در سال ۱۹۱۳ در شمارگان معدود ۳۰۰ نسخه منتشر شده بود. به همین دلیل این کتاب در شمار آثار کمیاب قرار داشت. به‌تازگی یک جلد از این کتاب در یک مناقصه با قیمت پایه ۶۰۰ هزار روبل در معرض فروش قرار گرفت.

این کتاب به بالاترین قیمت پیشنهادی یعنی یک میلیون و سیصدهزار روبل به فروش رسید.

در نشست خبری این رویداد گفته شده بود نسخه ارائه شده در مناقصه «لیتفوند» (بنیاد ادبی) دارای ارزش نگهداری در موزه است. روی جلد اصلی این نسخه تصویری مشاهده می‌شود که به احتمال بسیار زیاد، توسط خود مایاکوفسکی ترسیم شده است. گفته می‌شود که مایاکوفسکی قصد داشته کراوات سیاه خود را ترسیم کند. در داخل جلد کتاب نیز امضای لف شِختل نقاش روس تقدیمی به ماریا ماچالسکایا مشاهده می‌شود. این مجموعه شامل چهار شعر است: «بر سنگفرش روح کوفته‌ام…»، «سخنی چند درباره همسرم»، «سخنی چند درباره مادرم» و «سخنی درباره خودم».

مجموعه دیگر مایاکوفسکی با عنوان «برای صدا» نیز به قیمت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار روبل در مناقصه به فروش رسیده است؛‌ در حالی که قیمت پیشنهادی اولیه در مناقصه ۱۸۰ هزار روبل بوده است. این کتاب توسط اِل لیسیتسکی نقاشی شده و در سال ۱۹۲۳ در برلین، محل زندگی شاعر در آن دوره به چاپ رسیده است.

در ماه ژوئن، در همین محل یک مجموعه بی‌نظیر از کتاب‌ها و دست نوشته‌ها به مبلغ ۱۰۰ میلیون روبل فروخته شد که از میان آنها می‌توان به اشعار مارینا سویتایوا «چراغ جادویی» با امضای شاعر به تاریخ پنج ماه پیش از خودکشی او و همچنین دست‌نوشته ایساک بابلیا با عنوان «قصه‌های ادسا» اشاره کرد.