باغ فین کاشان، مشهورترین باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو

دستگاه تشخیص اختلالات خواب توسط محققان کشور ساخته شد
18 مرداد 1400
چگونه رمان‌نویس شدم؟/ دیدار با فرزین عدنانی و ورد به جهان ادبیات
18 مرداد 1400
نمایش همه

آشنایی با باغ فین کاشان

باغ های ایرانی از نمونه های برتر معماری در سراسر جهان به شمار می رود چرا که تلفیقی از تاریخ، معماری و طبیعت محسوب می شوند و در تمامی آن ها اصول معماری به شکل هوشمندانه ای به کار رفته است. این منحصربه فرد بودن به اندازه چشمگیر است که هنوز هم بعد از گذشت صدها سال از همان شیوه ی معماری برای ساخت باغ های جدید استفاده می شود و همه نگاه ها را به سمت خود جذب می کنند. اما باغی که در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، باغ فین کاشان است که باغی بسیار مشهور و معروف در شهر کاشان می باشد. این باغ نمونه ای برتر از معماری باغ های ایرانی است و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. در ادامه همراه با مجله ی گردشگری الی گشت باشید تا بیشتر با تاریخچه و اتفاقاتی که در باغ فین کاشان رخ داده در طول گذر زمان آشنا شوید.

همزمان با ورودتان به باغ فین کاشان جلوه های بی نظیر این باغ شما را افسون خواهد کرد به طوری زمان از دستتان خارج می شود. این باغ یکی از برترین نمونه های باغ های ایرانی است و همین خود دلیلی بوده تا در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت برسد.

درون این درختان سر به فلک کشیده، فواره های کوتاه و بلند و همچنین صدای عبور آب در دل سنگ فرش های باغ همگی در کنار هم بازدیدکنندگان را محسور خواهد کرد.

مساحت باغ فین کاشان برابر با ۳۳۷۰۰ مترمربع بوده و دیوار، بارو و برج های استوانه ای شکل، حیاط مرکزی این باغ شگفت انگیز را در بر گرفته اند تا آن را از تبار باغ قلعه های ایرانی جلوه دهند. با استفاده از همین دیوارها ساکنان می توانند در پناه برج و بارو باغ بستری امن پیدا کنند و به خاصر حجم، شکل و ارتفاع آن جلال و شکوهی شاهانه را به نمایش بگذارند.

معماری باغ فین کاشان

از لحاظ معماری باغ فین کاشان تمام اصول استاندار ساخت باغ را رعایت کرده است. آنچه که در این باغ بیش از همه به چشم می آید حضور آب و درخت است که در واقع عناصر زنده و جذاب این مکان هستند و توانسته اند در کنار بناهای مجموعه به عنوان عناضر ثابت معماری فضایی جالب را به وجود بیاورند. از جمله ارکان مهمی که در طراحی این باغ به کار رفته است حفظ تقارن بوده که از اهمیت ویژه ای هم در آن زمان برخوردار بوده اما به تدریج با دخالت شاهان حاکم بر این شهر از میزان آن کمتر و کمتر شده است. بیشترین میزان عدم تقارن در این باغ هم در زمان صفویه به وجود آمده است.