منوچهر منطقی امروز در «آئین بهرهبرداری از طرحهای ملی معاونت علمی» که از شبکه تلویزیونی به صورت آنلاین و ویدئو کنفرانسی با حضور رئیسجمهور برگزار شد، گفت: اکنون حوزه خودرو در دنیا در حال دگرگونی است.
وی با بیان اینکه در راستای جبران این شکاف فناوری، با شرکتهای خودروسازی درصدد برآمدیم تا تولید خودرو و اتوبوسهای برقی را به واسطه شرکتهای دانشبنیان تولید کنیم، گفت: استفاده از این خودروها علاوه بر عدم ایجاد آلایندگی، باعث کاهش تلفات جادهای نیز میشود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه پیشبینی شده تا سال ۲۰۵۰، ۵۵ درصد خودروها برقی میشوند، گفت: در این راستا پروژه تولید اتوبوس برقی را با همکاری شرکتهای دانشبنیان و خودروسازی در پیش گرفتیم.
منطقی با بیان اینکه این خودروی برقی و قوای محرکه آن توسط فناوران کشور طراحی شده است، گفت: فناوری این اتوبوس برقی متناسب با جغرافیای ایران و معادل فناوری روز دنیا است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه ساخت این اتوبوس برقی که اکنون رونمایی میشود، از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است، گفت: این نوع اتوبوس به سه شکل طراحی شده است.
وی با اشاره به سه نوع طراحی این اتوبوس گفت: یک نوع اتوبوس برقی «شبشارژ» مناسب شهرهای بزرگ است که میتواند ۲۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند.
منطقی ادامه داد: نوع دوم طراحی این اتوبوسها میتواند ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند و در ایستگاهها مجدداً شارژ شود. علاوه بر این، نوع دیگر این اتوبوس برای شهرهایی است که زیرساخت اتوبوس شهری ندارند و ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی میکنند این اتوبوسها هیبرید هستند که در صورت تمام شدن شارژ میتوانند گازسوز شوند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: این اتوبوسها که به واسطه شرکتهای دانشبنیان و محققان کشور طراحی شده، ۱۰ الی ۴۰ درصد نسبت به نمونههای اروپایی ارزانتر است.
به گزارش مهر، تفاهمنامه ۲۰۰ اتوبوس برقی بین شهرداری و شرکت دانشبنیان دانشگاه تهران با حضور دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته و تائید رئیسجمهور منعقد شد.