نظام آموزش عالی کشور مانع از ورود جوانان به «زندگی» شده است!

راز موفقیت شاعران بزرگ فارسی، استفاده از معارف قرآن است
18 اسفند 1403
میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا فروردین ۱۴۰۴ اعلام می‌شود
18 اسفند 1403
نمایش همه

شهرام یزدانی با اشاره به وضعیت رفتارهای خودآسیب رسان در میان برخی دستیاران پزشکی گفت: این بحث، مسئله خیلی پیچیده‌ای است. یک موضوع مهمی که الان در کشور ما وجود دارد و می‌تواند یکی از علت‌های اصلی این رخدادهای ناگوار در کشور باشد، این است که سیستم آموزش عالی کشور ما Interpose شده و در میان زندگی افراد قرار گرفته است.

وی در مورد این مفهوم توضیح داد: یعنی بسیاری از جوانان ما درس می‌خوانند و کنکور قبول می‌شوند به امید این‌که در آینده بتوانند زندگی خوبی داشته باشند. برای مثال هفت سال در رشته پزشکی درس می‌خوانند به امید زندگی خوب آینده، دوباره ۴ سال دیگر هم برای زندگی آینده درس می‌خوانند. جوانان ما عملاً زندگی خودشان را به تعویق می‌اندازند.

یکی از انگیزه‌های جوانان برای ورود به دانشگاه، دیرتر وارد زندگی شدن است

مشاور آموزشی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه همه‌جانبه در زندگی افراد گفت: بسیاری از جوانان ما که دیپلم می‌گیرند، توسعه همه‌جانبه را برای ورود به یک زندگی مستقل را ندارند و یکی از انگیزه‌های جوانان ما برای ورود به دانشگاه این است که دیرتر وارد زندگی واقعی شوند. چون در این مرحله فقط درس خواندن بلد هستند و شاید مهارت دیگری نداشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: گفتن این موضوع خیلی ساده است اما تصور کنید یک فرد در ۱۸ سالگی وارد دانشگاه شده و برای مثال ۳۵ سالگی با گرفتن یک مدرک فوق تخصص پزشکی از دانشگاه بیرون می‌آید و تازه وارد تلاطم‌های بازار کار و غیره می‌شود تا این‌که بالاخره بتواند زندگی کند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور با تاکید بر اهمیت تاب‌آوری در شرایط سخت افزود: این شرایط خیلی دشواری است و باید فرد تاب‌آوری شرایط سخت را داشته باشد. شرایطی که ما ایجاد کردیم، شرایط خیلی مناسبی نیست و همه افراد تاب‌آوری مناسب را در شرایط دشوار ندارند.

نظام آموزشی باید به موازات زندگی باشد

وی با اشاره به برگزاری نشستی در بولونیای ایتالیا در سال‌ها قبل اشاره کرد و گفت: در این نشست تاکید شد که باید نظام آموزشی باید طوری طراحی شود که به موازات زندگی باشد؛ نه جدای از زندگی. بنابراین یک سیستم آموزش عالی credit based طراحی کردند که در کشورهای شمال اروپا شروع شده است. هدف آن این است که یک جوان ۱۸-۱۹ ساله وارد زندگی شود، کار کند و تحصیلش را نیز ادامه دهد تا مسیر ورود به کار و ورود به تحصیل از یکدیگر جدا نشوند.

مشاور رئیس‌جمهور در مورد اجرای چنین ایده‌هایی در ایران گفت: در این زمینه ایده‌هایی وجود دارد که در کشور ما نیز مشابه این مسائل اتفاق بیافتد ولی در حد ایده هستند و هنوز فرصتی فراهم نشده که یک کار کارشناسی در این زمینه انجام شود.

یزدانی افزود: در نظام آموزش عالی ما باید یک تحول اتفاق بیفتد تا جوانان ما بتوانند زودتر وارد بازار کار شوند و زندگی کنند.

تاکید آموزش و پرورش به توسعه علمی بچه‌ها؛ به جای توسعه همه‌جانبه

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت ایجاد توسعه همه‌جانبه در کودکان توضیح داد: مدرسه و آموزش و پرورش ما عمدتاً سعی دارد که توسعه علمی در بچه‌ها ایجاد کند. در حالی که در دنیا وقتی در مورد علم و بایدهای آموزش صحبت می‌شود، صحبت از یک «توسعه همه‌جانبه» و «فراگرا» است. هدف این است که یک بچه ۶ ساله وقتی بعد از ۱۲ سال از مدرسه بیرون می‌آید توسعه شناختی، توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی، توسعه عاطفی و توسعه همه‌جانبه پیدا کرده باشد؛ ولی همه این‌ها در آموزش و پرورش ما مغفول مانده است.

وی افزود: یکی از مواردی که دکتر پزشکیان در اصلاحات آموزش و پرورش مد نظر دارد، این است که بچه‌های ما یک توسعه همه‌جانبه پیدا کنند و یک آدم متعادل فارغ‌التحصیل شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور گفت: برخی اوقات می‌بینیم که فرد بعد از اتمام مدرسه، رتبه خیلی خوبی کسب کرده، هوش خوبی دارد ولی توسعه عاطفی پیدا نکرده است و وارد دانشگاه می‌شود و با اولین شکست عاطفی خود، اقدام به یک کار غیر قابل برگشت می‌کند.

نباید شرایط سخت ایجاد کنیم ولی تاب‌آوری را تقویت کنیم

وی خاطر نشان کرد: بنابراین یکی از راه‌کارها این است که پیش از ورود بچه‌ها به دانشگاه، در کنار توسعه علمی به توسعه اجتماعی، فرهنگی و عاطفی آن‌ها نیز توجه داشته باشیم تا این بچه‌ها در آینده بتوانند در برابر سختی زندگی تاب‌آوری داشته باشند.

یزدانی تاکید کرد: البته که ما نباید کاری کنیم که آن‌ها خیلی با سختی مواجه شوند، این نکته بسیار مهمی است ولی اگر با سختی مواجه شدند، تاب‌آوری داشته باشند و تصمیم نادرستی نگیرند.

برای تحولات تا کی منتظر بمانیم؟

وی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد این‌که تغییرات مذکور، زیرساختی هستند؛ چقدر زمان نیاز است که این مسائل اجرایی شوند؟؛ گفت: به زعم من، این بحث‌هایی که در سطح وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و دکتر پزشکیان مطرح می‌شود، موضوعاتی هستند که حتی در طول یک دولت هم انجام نشوند و ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشند ولی مثل هر هدف دیگری، برای یک غایت درازمدت می‌توان اهداف کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف کرد.

مشاور آموزشی رئیس جمهور گفت: کاری که ما در حال انجام هستیم این است که در این زمینه اهداف کوتاه‌مدتی تعریف کنیم تا در طول یک دولت و ۳-۴ سال شکل بگیرد. برخی اهداف هم ممکن است ۸ سال طول بکشد، دستیابی به برخی اهداف هم ممکن است ۲۰ سال طول بکشد؛ ولی تا زمانی که هدف‌گذاری نکنیم، حرکت ما شروع نمی‌شود. الان هدف‌گذاری در حال انجام است و حرکت را نیز قطعاً شروع خواهیم کرد.