چهارمین نمایشگاه پوشاک هدی از ۳۰ خرداد در سالن شماره ۳ چهلسرای مصلی امام خمینی (ره) آغاز شده و تا جمعه هشتم تیر ادامه دارد.
نمایشگاه در چهار راهرو برپاست که برخی از غرفهها میانه دو راهرو قرار دارند و محصولات خود را ارائه میکنند. این دوره از نمایشگاه در دو بخش محصولات فرهنگی و آیینی با حضور ۲۰۰ تولیدکننده محصولات حجاب به مساحت ۴ هزار متر مربع به عرضه محصولات خودشان میپردازند. دوره سوم نمایشگاه هدی واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور بیش از ۷۰ تولیدکننده در مساحتی بالغ بر دو هزار متر مربع بود.
نزدیک به ۱۳ وسیله سرمایشی در این سالن قرار داده شده اما از آنجا که در فصل تابستان قرار داریم، قدری هوای سالن گرم است. برخی از غرفهها تا حدودی شلوغ بوده و بازار چانه زنی برای گرفتن تخفیف داغ است. نکته حائز اهمیت در این دوره از نمایشگاه پوشاک هدی وجود دو غرفه برای کودکان است و والدین میتوانند کودکان خود را به مربیان این دو غرفه بسپارند و سپس به خرید خود بپردازند. در دو غرفه مربوط به کودک و نوجوان، برنامههایی همچون سفالگری، نقاشی، گریم صورت اجرایی میشود.
شعار چهارمین نمایشگاه پوشاک هدی «عرضه پوشاک خانواده با محوریت دختران» است. به نظر می رسد یکی از دلایلی که این شعار برای نمایشگاه هدی انتخاب شده حضور اندک تولیدکنندگان حوزه پوشاک دختران نوجوان است. البته چند سالی میشود برخی از تولیدکنندگان در این زمینه ورود کرده اند و در این دوره از نمایشگاه شاهد افزایش حضور ۲۰ درصدی آنها هستیم. استفاده از رنگ های شاد در مدل های متنوع یکی از ویژگی های تولیدکنندگان حوزه پوشاک دختران نوجوان در این دوره از نمایشگاه به شمار میرود. در بازدید از اینرویداد میتوان استقبال دختران نوجوان از مدل های حاضر در نمایشگاه هدی را شاهد بود.
از آنجا که در دهه ولایت و ایام نزدیک به ایام محرم به سر میبریم، نزدیک به ۱۰ تولیدکننده محصولات آیینی و فرهنگی در نمایشگاه حضور دارند و به ارائه خدماتی همچون عرضه پرچم و کتیبه میپردازند. یکی از غرفه های مورد توجه بازدیدکنندگان غرفه آویزه آینه سیره است که با طرحهایی همچون طرح عباس، طرح زینب، طرح بسم الله و طرح حسین توانسته بود مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنند.
دوخت رایگان چادر و غرفه های فروش چادر از بخشهای جانبی نمایشگاه هستند. همچنین در این دوره از نمایشگاه بحث نذر حجاب چادر نماز (آستین دار و ساده) با قیمت مناسب اجرا میشود.
برخی از تولیدکنندگان با ارائه محصولاتی مناسب توانستهاند ذائقه مخاطبان را بشناسند و مشتریان بیشتری جذب کردند. برخی دیگر از آنها ذهنیتی از مخاطب ندارند تا جایی که در برخی از غرفه ها شاهد عباهایی با پارچه هایی ضخیم بودیم که چنینمحصولاتی مناسب فصل تابستان نیستند.
درسوی دیگر، مانتوهایی با جنس الیاف طبیعی و روسریهایی ارائه میشود که بانوان و دختران می توانستند آنها را با هم هماهنگ کنند. در میان محصولات عرضه شده روسری های رنگی قابل مشاهده بوده که وارداتی است. این نوع محصولات هم در تنوع مناسبی قرار داشت.
برخی دیگر از غرفه ها هم به ارائه محصولات چرم اعم از کیف و کفش، و برخی دیگر تی شرت بچگانه، مردانه و… پرداختند. این غرفه ها بنا به گفته بازدیدکنندگان از محصولات مناسبی برخوردار هستند و توانسته بودند بخشی از نیازهای مخاطبان را تأمین کنند.
بنا به گفته غرفه داران روزهای پنجشنبه و جمعه بازدیدکنندگان بیشتری را شاهد بودند و انتظارشان این بود که چند روز آینده تبلیغات برای نمایشگاه بیشتر باشد تا عموم مردم در جریان برگزاری این نمایشگاه قرار بگیرند.
حمیدرضا امیدی مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب در حاشیه برگزاری نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه چهل سرای مصلی محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه است، گفت: سومین نمایشگاه هدی در کانون پرورش فکری برگزار شد اما آنجا پارکینگ نداشت و بازدیدکنندگان قدری با مشکل روبرو می شدند. همچنین ترافیک سنگینی در آنجا ایجاد می شد. اما بنظر می رسد چهل سرای مصلی به دلیل داشتن پارکینگ و فضای مناسب می تواند محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه هدی باشد. در سومین نمایشگاه هدی تولیدکنندگان از ما درخواست داشتند تا نمایشگاه را در مصلی برگزار کنیم و هم اکنون بسیاری از آنها موافق این محل هستند.
وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ به سومین نمایشگاه هدی نیامدند چون نتوانسته بودیم فضای بیشتری را در اختیارشان قرار دهیم اما در این دوره از نمایشگاه بسیاری از آنها حضور دارند و به ارائه محصولات شان می پردازند. نزدیک به ۲۶ بنر را برای تبلیغات محیطی استفاده کردیم. همچنین صداوسیما هم به تبلیغ نمایشگاه پرداخت. برای جامعه هدف مان هم پیامک های مختلفی را ارسال کردیم.
مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب گفت: اتحادیه خیاطان بر روی محصولاتی که قرار بود در این دوره از نمایشگاه ارائه شود، قیمت گذاری کرد و هم اکنون همه آنها موظف به رعایت هستند در غیر این صورت تخلف به حساب می آید. ما از سر ناچاری نمایشگاه هدی را برگزار می کنیم زیرا چندین سال است که مسئولان وعده های مختلفی می دهند تا سکوی ثابتی را ایجاد کنند. سال ها از این وعده ها می گذرد و هنوز خبری از سکوهای ثابت ارائه محصولات نیست.
امیدی گفت: مسئولان وعده می دهند اما زمانی که به مرحله عمل می رسد، وعده های شان عملیاتی نمی شود. تقریباً دوسالی می شود که هم ارگان های دولتی و هم ارگان مرتبط با فرهنگ قرار است فضای ثابتی را برای فروش به تولیدکنندگان ارائه دهند که همچنان خبری از این موضوع نیست. تک تک تولیدکنندگانی که امروز در سراسر شهر و استان ها مشغول به فعالیت هستند، با هزینه شخصی خودشان کار می کنند و با این وضعیت اقتصادی بعید می دانم که دوام بیاورند.
مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب گفت: پاساژ دلگشا در بازار تهران راه اندازی شد و یکی از طبقات آن مختص تولیدکنندگان حوزه حجاب قرار گرفت. این اتفاق زمانی افتاد که ما انتظار حمایت های دولتی داشتیم در حالی که مسئولان تنها آمدند عکس های شان را گرفتند و رفتند. دیگر خبری از هیچکدام نیست. تک تک مغازه های آنجا با هزینه های شخصی تولیدکنندگان محصولات حجاب اداره می شود. در نهایت دولتی ها آن را به نام خود ثبت کردند.
وی ادامه داد: درخواست ما تولیدکنندگان محصولات حجاب بسیار ساده است. مسئولان هر آنچه که ادعا می کنند، عمل کنند. ما نزدیک به ۳۲ ارگان فرهنگی داریم که متأسفانه در زمینه حجاب کم کاری می کنند علی رغم اینکه بودجه های کلانی در اختیار دارند. تولیدکنندگان حجاب عاملین معروف هستند، آنها در این حوزه عمل می کنند اما متأسفانه مورد حمایت قرار نمی گیرند.
امیدی گفت: تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری روبرو هستند که می توان به تأمین مواد اولیه، بیمه، مالیات و دیگر مسائل اشاره کرد. متأسفانه حمایت های جدی از تولیدکنندگان نمی شوند. بنظر می رسد چهارمین دوره نمایشگاه هدی هم تراز بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن از حیث تولیدکنندگان و محصولات است. در دوره ای ما تنها نمایشگاه قرآن داشتیم اما امروز شاهد نمایشگاه هدی و دیگر نمایشگاه ها هستیم. ما نمایشگاه هدی را تا زمانی ادامه می دهیم که مسئولان دولتی برای مان سکوی ثابت ایجاد کنند. پنجمین دوره نمایشگاه اواخر شهریور برگزار می شود.
بنظر می رسد ایجاد سکوهای ثابت ارائه پوشاک عفیفانه کمترین کاری است که می توان برای تولیدکنندگان محصولات حجاب انجام داد. امید است نمایشگاه هدی و مشابه آن زمینه ای برای ایجاد سکوهای ثابت ارائه پوشاک عفیفانه باشند.