کمیل خجسته پژوهشگر و فعال رسانه، درباره پیوند حوزه فناوری و رسانه با زندگی روزمره گفت: در دوران حاضر حیات رسانه به توسعه بستگی دارد. این میان رسانهای قدرتمند است که در حال خلق سرویس، فناوری و خدمات جدید به مخاطب باشد. در غیر اینصورت در جریان یک رقابت بزرگ آرام آرام حذف میشود.
وی افزود: باید به ایننکته توجه کرد که نسلهای مختلف رسانه در حال تغییر هستند. به عنوان مثال در دهه ۹۰ میلادی مسئله اصلی رسانه خبر اول بود، بعد از مدتی با تغییر فناوری موضوع و مسئله رسانه تغییر کرد. دیگر موضوع به شنیده شدن روایت تغییر مسیر داد و از مقطعی این شنیده و دیده شدن رخدادها بود که اولویت پیدا کرد.
اینپژوهشگر در ادامه گفت: تبدیل کردن یک رخداد، رویداد و خبر به قصه و روایت و ایجاد کنش در مردم، نمونهای است که امروز شاهد آن در کمپینهایی که در فضای مجازی راه اندازی میشود، هستیم. سمت دیگر ماجرا این است که بازیگران رسانه نیز در حال تغییر هستند. در گذشته خبرنگاران، خبرگزاریها، شبکههای ماهوارهای و تلویزیونهای بین المللی جریان اصلی خبر را میساختند اما امروزه قدرت آنها کمرنگ و پلتفرمها جایگزین این رسانهها شدهاند و دیگر بازیگر رسانه از خبرنگار و سردبیر به انسانرسانه تبدیل شده است.
خجسته گفت: در کنار آن مفهوم جدیدی به عنوان شهروند خبرنگار به وجود آمده است. در گذشته برای پوشش هر رویدادی باید خبرنگار در محل اتفاق حضور پیدا می کرد ولی امروز تا خبرنگار بخواهد به محل مربوطه برسد، شهروند خبرنگار فیلم و عکسهای خود را تهیه کرده و در فضای مجازی نشر داده است.
وی درباره دشواریها و موانع تحول و توسعه رسانهها گفت: شما در یک محیط تاریک حرکت میکنید و راهنمای راه رفتن در این تاریکی به روز نگه داشتن خود از نظر علمی است تا بتوان چراغ راه را پیدا کنید. خیلی مهم است که در این راه استفاده از مهارت را نیز آموزش ببینید. باید بتوان زیرساخت و سخت افزار آن را تعیین کرد. همه این مسیرها چالشی است که برای کنشگر فعال در حوزه رسانه پیش خواهد آمد.
اینفعال رسانه در ادامه با اشاره به شعار بیست و دومین جشنواره ملی رسانههای ایران گفت: شعار جشنواره هشدار و توجه و واقعیت نیز همین است. وارد دورانی مبتنی بر AI، بلاکچین و دیگر فناوریهای جدید شدهایم که نسل جدید رسانه را ایجاد میکند و در این جنگ رسانهای مساله رقابت درونی نیست. ایران همیشه آماج تهاجم رسانههای رقیب و دشمن بوده و وقتی دشمن دارد مجهز میشود نمیتوان از تکنولوژی عقب ماند و با روش سنتی به جنگ او رفت. اگر رسانه در ایران تغییر نسل و فناوری ندهد و خودش را بهروز نکند حذف خواهد شد.
خجسته درباره راهکارهای تغییر فضای سنتی به فضای مدرن در حوزه رسانه گفت: هر رسانهای مزیتهای خودش را دارد. به عنوان مثال یک رسانه مخاطب فعال خوبی دارد و با این قدرت میتواند به سمت پلتفرم شدن حرکت کند. رسانه دیگر از قدرت عکاسی خوبی برخوردار است آن رسانه میتواند خود را به رسانه تصویری جدید تبدیل کند. رسانه بعدی در حوزه خبرهای کوچک و بزرگ بسیار فعال است که این خود میتواند جایگاه رسانه را در زمینه متن در بین مخاطبان ارتقا ببخشد. هر رسانه باید مزیت خود را نسبت به فناوریها پیدا کند و در همان راه به سمت جلو حرکت کند. بعد از آن برای ایجاد رسانه جدید باید تغییرات فناوری را به رسمیت بشناسد.