نشست خبری همایش ملی فرهنگ شهرت در تحولات هنر، رسانه و جامعه با حضور مجید سلیمانی ساسانی دبیر اجرایی همایش و احسان شاه قاسمی دبیر علمی همایش در پژوهشکده فرهنگ و اسلامی حوزه هنری برگزار شد.
سلیمانی ساسانی دبیر اجرایی همایش مورد اشاره در ایننشست گفت: امروز مهمترین رسانه اجتماعی جدید، سلبریتیها هستند و نمیتوان به فرهنگ شهرت بی تفاوت بود. این همایش ملی است و تلاش میشود پژوهشهای چند ساله دانشجویان و پژوهشگران در این عرصه ارائه شود.
وی افزود: اعضای شورای سیاست گذار همایش را آقایان ساعی رئیس دانشگاه سوره، خیامی هیأت علمی دانشگاه امام صادق، صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، بیچرانلو عضو هیأت علمی ارتباطات دانشگاه، شاه قاسمی و مجید سلیمانی تشکیل میدهند.
دبیر اجرایی همایش ملی فرهنگ شهرت در تحولات هنر گفت: ارزیابی تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و…. به واسطهٔ فرهنگ شهرت در ایران، شکلگیری شناخت و معرفت نظام مند نسبت به مقولات سلبریتی و هواداری در میان سیاستگذاران رسانهای فرهنگی ایران از اهداف این همایش به شمار میرود. ۳۱ فرودین مهلت ارسال چکیده پژوهشها و مقالات است، ۳۱ مرداد ماه مشروح پژوهشها و مقالات باید ارسال شود و ۱۵ مهر سال آینده را نیز برای برگزاری همایش در نظر گرفتهایم.
سلیمانی ساسانی گفت: برخی از مقالات برگزیده در همایش، در نشریات علمی پژوهشی چاپ میشود و برخی از مقالات در همایش قرائت خواهد شد و محل برگزاری آن نیز به طور مشترک در حوزه هنری و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران خواهد بود.
در ادامه شاهقاسمی دبیر علمی همایش ملی فرهنگ شهرت در تحولات هنر، رسانه و جامعه گفت: چندسالی است در پژوهشکده و دانشگاه تهران پژوهشهایی انجام دادیم. طی ۱۰ سال گذشته درباره مساله شهرت هشدار دادیم. درواقع فرهنگ شهرت، تهدیدی برای جامعه ماست، اما باید منطقی باشیم و بپذیریم و فرهنگ شهرت حذف شدنی نیست. حوادث تلخ سال گذشته، بازتاب پژوهشهای ما در سالیان قبل بود، هشدارها داده شد، ولی صدای آن به جایی نرسید.
وی ادامه داد: ما هشدار دادیم و کسی جدی نگرفت چون سلبریتیها را سطحی میدیدند، اما سال گذشته شاهد بودیم، نوجوان خشمگین در گروههای چند صد نفره حضور داشتند، نمیدانستند چه میخواهند و فقط فحاشی میکردند و وقت مذاکره هم کسی نبود که آنها قبولش داشته باشند و بشود فرستاد تا با آنها مذاکره کند. علوم انسانی باید پیش از وقوع پیش بینی کند و بعد از وقوع باید آن را حل کرد. علم قهرمان بازی ندارد و مساله شهرت در ایران جدی بوده چراکه نوجوانها را درگیر کرده است. میتوان طرفداران «بی تی اس» را مسخره کرد، اما این تمسخر این واقعیت را تغییر نمیدهد که در سالهای اخیر، ایران در جستجوی بی تی اس در دنیا اول شده است.
دبیر علمی همایش ملی فرهنگ شهرت در ادامه به معرفی اعضای هیأت علمی همایش به محورهای این رویداد پرداخت و گفت: با توجه به نیازهای پژوهشهای در کشور، محور اول همایش، رسانههای جمعی و فرهنگ شهرت است. محور دوم رسانهها و شبکه اجتماعی و فرهنگ شهرت است. باید توجه داشت ایرانیان رفتارهای خاص تری در شبکههای اجتماعی با توجه به فیلتر بودن آنها دارند. محور سوم فرهنگ و شهرت است. پژوهشی جالب درباره روحانیون و شهرت انجام شده، در آن بیان شده روحانیون میخواستند اینستاگرام را روحانی کنند، اما خود اینستاگرامی شدن و حالا تنها فرقشان با بلاگرهای دیگر، لباس روحانیت است. حوزه دیگر هنر و فرهنگ شهرت است؛ اینکه نمایش کار هنری در بستر مجازی مهمتر از نفس و خود آن کار و اثر هنری است. سیاست گذاری و حقوق سلبریتی و فرهنگ شهرت، سواد رسانهای و فرهنگ شهرت از دیگر محورهای این همایش است. توجه به این نکته ضروری است هزاران میلیارد بودجه صرف سواد رسانهای شده و نتیجه آن را در زن زندگی آزادی دیدیم.
شاهقاسمی گفت: محور گروههای جنسیتی و شهرت دیگر محور همایش است و در آن شرح تفاوت شهرت در دنیای مردان و زنان بسیار اهمیت دارد. محور نهم فرهنگ هواداری و اینکه هواداری در ایران چه شکلی دارد را شامل میشود و موج کرهای و هواداران و هواداران بی تی اس در ایران، دو زیرمجموعه آن است. محور دین و شهرت و دین شهرت آخرین محور این همایش محسوب میشود.
وی در ادامه گفت: ما در این همایش، پژوهشی که خوب انجام شده باشد را میپذیریم و در این رویداد سلایق شخصی خود را اعمال نمیکنیم، پس اگر نگاه مثبتی به هواداران بی تی اس دارید و پژوهش انجام میدهید، آن را برای ما ارسال کنید. ما تلاش کردیم کارمان را به صورت حرفهای انجام داده و با حوصله کارها را به سرانجام برسانیم. مشارکت فعال دانشجویان کارشناسی و افرادی که تازه وارد دانشگاه شدهاند در این همایش، برای ما در اولویت است. درصمن سعی میکنیم پژوهشگران فارسی زبان از سراسر دنیا بتوانند در همایش شرکت کنند.