امام خمینی(ره) خود را وقف امت اسلامی کرد

اجرای محمد معتمدی در افتتاحیه یک فستیوال بین‌المللی
18 خرداد 1401
نمایشگاه الکامپ مردادماه برگزار می شود
18 خرداد 1401
نمایش همه

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت:ایرانیان تنها امت امام نبودند بلکه ایشان به همه امت اسلامی عشق می‌ورزیدند و خود را وقف امت اسلام کردند بنابراین انقلاب اسلامی بدون نام امام قابل شناخت نیست.

‌ همایش «اندیشه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت و برخی از سفرای کشورهای اسلامی در دانشگاه بین المللی اهل‌بیت برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: درباره شخصیت امام (ره) در ابعاد مختلف باید بحث شود که یکی از ابعاد جهان‌شمولی ایشان است، نگاه حضرت امام به عنوان عارف به جهان هستی یک نگاه کشف و شهود است. از منظر دیگر چون امام حکیم و عارف بود، نگاهی عارفانه و حکیمانه و فیلسوفانه به هستی، جهان، انسان و خداوند دارد.

وی ادامه داد: از جهت دیگر، امام به عنوان عالم متخلق و نه تنها آشنا به اصطلاحات بود. همچنین از جهت دیگر، ایشان به عنوان فقیه و یک مرجع جامعه آشنایی کامل به انسان و دین، فقه زندگی و حاکمیتی را تبیین و توضیح می‌دهند. همچنین امام سیاستمداری دینی بود، ایشان معتقد بودند شریعت ما عین سیاست و سیاست ما عین شریعت ماست، طریقت و حقیقت ما عین سیاست و سیاست ما عین طریقت و حقیقت ماست. این سخن سخنی بسیار بسیار بلند است.

وی از نظر اخلاقی با اشاره به مکتب امام (ره) گفت: حوزه اخلاقی به قدری اهمیت دارد که پیامبر (ص) می‌فرماید من برای اخلاق مبعوث شدم. پیامبری اگر بخواهد مبعوث شود باید متخلق باشد. اگر اخلاق در رفتار و کردار انسان جاری شود، قطعاً این اثر در جامعه خودش را نشان خواهد داد. از این رو اگر رهبر جامعه متخلق باشد، جامعه اثر آن را می‌بیند و چون امام راحل متخلق و عارف بود، توانست جامعه را تربیت کند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با بیان اینکه خُلق آفرینش اختیاری است و خَلق آفرینش غیراختیاری محسوب می‌شود، گفت: خداوند خُلق را قرار داد تا سازنده شخصیت خودش باشد. عقاید اخلاقی و اعمال، انسان را می‌سازد و او را برجسته می‌کند.

وی با بیان اینکه اخلاق مهم است و در جامعه نقش‌آفرینی دارد، افزود: آنچه باعث می‌شود جامعه نبوی رشد کند، خُلق پیامبر بود. ایشان به همگان احترام می‌گذاشت و جامعه آن روز را با تربیت حکیمانه خود به سوی توحید سوق می‌داد و افراد را تربیت کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت به سه نوع اخلاق اشاره کرد و گفت: یک نوع اخلاق، اخلاقی است که از آن به عنوان اخلاق افلاطونی و ارسطویی یاد می‌شود که بر پایه اعتدال استوار است که دارای چهار اصل فضائل اخلاقی شامل شجاعت، عفت، حکمت و عدالت می‌شود. در اخلاق مسیحیت علاوه بر آن چهار اصل، سه اصل دیگر مانند امید، ایمان و نیکوکاری نیز اضافه شده و در مقابل هفت رذیله اخلاقی با عنوان غرور، طمع، شهوت، حسادت، شکم‌پرستی، خشم و تنبلی بیان می‌شود.

وی با بیان اینکه یک حوزه اخلاق نیز در عرصه سیاست، قدرت و ثروت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این نوع اخلاق، اخلاق ماکیاولی است که بر هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند. پیروان این نوع اخلاق، شاه را بَری از رذائل اخلاقی دانسته و معتقدند که او می‌تواند هر کاری را انجام دهد. کسانی که نگاه ماکیاولی دارند، در رسانه‌ها به دنبال افزایش مخاطب هستند و بر اصول اخلاق استوار نیستند. در حوزه ثروت، رسانه و قدرت، خطرناک‌ترین اخلاق، اخلاق ماکیاولی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت با بیان اینکه فعل اخلاقی از دیدگاه امام راحل بر مبنای فطرت است، گفت: دین نیز بر اساس فطرت است. زمانی که انسان در دشواری قرار می‌گیرد یا مثلاً در حال غرق شدن است، تنها توجهش به یک حقیقت و آن، خداوند متعال است بنابراین اخلاق و عقاید بر مبنای فطرت استوار است.

رمضانی ادامه داد: آموزه‌های امام راحل برای همه جامعه بشری است که اگر همه ملت‌ها به این آموزه‌ها عمل کنند، اخلاق را در جامعه مشاهده خواهند کرد. عزت‌پذیری و مقابله با خودکامگی، سیره امام بود و رهبر انقلاب نیز به جد این اندیشه را دنبال کردند. نکته مهم و قابل تأکید آن است که اگر جامعه بشری می‌خواهد رشد کند، باید هفت محور بیانیه گام دوم را مبنای حرکت خود قرار دهد. یکی از محورهای این بیانیه، پیشرفت علمی و دیگر، فراگیری اخلاق است. چنانچه جامعه اخلاق‌محور باشد، می‌تواند مقدمه عدالت‌خواهی را در جامعه به وجود بیاورد و با فساد مبارزه کند.

وی افزود: امام موعظه‌ای دارند؛ ایشان می‌فرمایند من شمارا موعظه می‌کنم که برای خدا به صورت فردی و جمعی قیام کنید؛ فردی برای رسیدن به توحید و کمال انسانی و قیام جمعی، رسیدن به مقصود الهی یعنی همان عدالت است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت گفت: برای رسیدن به این عدالت، همه باید هزینه بپردازند. زمانی قبل از انقلاب اگر استاد و دانشجویی در دانشگاه نماز می‌خواند، مسخره می‌شد اما امام (ره) همه را به قیام لِله دعوت کرد تا به عزت و آقایی برسند. امام ذخیره خدا برای نجات انسان‌ها بود.

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: پاکستانی‌ها از جمله ملتی هستند که به امام عشق می‌ورزند. ایرانیان تنها امت امام نبودند بلکه ایشان به همه امت اسلامی عشق می‌ورزیدند و خود را وقف امت اسلام کردند بنابراین انقلاب اسلامی بدون نام امام قابل شناخت نیست و مقام معظم رهبری همواره ما را متوجه این مهم می‌سازند.