سنجش میزان پیشرفت اقتصاد دانشبنیان به اندازه فعالیت در این عرصه اهمیت دارد و داشتن شاخصهای این ارزیابی میتواند چراغ راهی برای حرکت در این مسیر باشد.
اقتصاد دانش بنیان که چندی است به کلیدواژه مهمی در ادبیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور تبدیل شده است بر تولید، ارائه محصول و خدمات به کمک ایدههای نیروی انسانی و دانش تأکید دارد.
از سوی دیگر نفوذ دانش و سهم آن در پیشرفت و توسعه کشورها و رشد اقتصادی آنها به اندازهای است که امروزه در شاخصهای رشد اقتصادی بر عامل نیروی انسانی به عنوان عامل اصلی پیشرفت، بیش از حتی تولید ناخالص داخلی توجه میشود.
به همین نسبت در ارزیابی و سنجش پیشرفت کشورها، پیشرفت دانش بنیانی به عنوان دلیلی برای پیشرفت اقتصادی کشورها مطرح و مورد ارزیابی قرار میگیرد.
از همین رو داشتن چشم انداز شفاف از نحوه ارزیابی پیشرفت مبتنی بر دانش و تکنولوژی و اینکه اساساً براساس چه شاخصها، سنجه ها و عملکردهایی میتوان میزان توسعه و پیشرفت مبتنی بر دانش را اندازه گیری کرد، اهمیت پیدا میکند.
برای ما که سال جدیدمان با کلیدواژه «دانش بنیان» گره خورده و تأکید چندین باره بر آن، از سوی بالاترین مقام کشورمان در ابتدای سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است، دانستن شاخصهای کلیدی پیشرفت دانش بنیان میتواند چراغ راه باشد و از سوی دیگر در انتهای مسیر میتواند به ارزیابی دقیق عملکرد و مقایسه با گذشته کمک کند.
در گزارش پیش رو تلاش کردیم متغیرهای ارزیابی عملکرد فناورانه، شاخصهای سنجش پیشرفت مبتنی بر دانش و شاخصهای ارزیابی نوآوری را که از سوی نهادها و پایگاههای داده علمی بین المللی به کار گرفته میشوند، استخراج کنیم و ضمن آن نحوه اندازه گیری میزان پیشرفت مبتنی بر فناوری را از مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از نهادهای دست اندر کار این موضوع جویا شویم.
شاخصهای سنجش پیشرفت دانش بنیان در خارج
نشانگرهای به کار رفته در ارزیابی و سنجش پیشرفت دانش بنیان در خارج از کشور در چند سطح آموزش و وضعیت تحصیلات، وضعیت محققان، میزان تولیدات علمی، عملکرد محققان و مؤسسات علمی، سرمایه گذاری دولتها در تحقیق و توسعه و … طبقه بندی شده و کار سنجش براساس این متغیرها در سطوح مختلف انجام میشود.
جزئیات ۳ نوع طبقه بندی شاخصها براساس اطلاعات استخراج شده از دادههای پایگاههای علمی، سازمانهای بین المللی و پایگاههای رتبه بندیهای علمی و نوآوری به شرح زیر است:
*مدل اول
متغیرهای شناختی محققان
محققان براساس جنسیت
تعداد دارندگان مدرک دکتری در علوم که کمتر از ۳۵ سال سن دارند
محققان با سابقه فعال در مؤسسات علمی
سطح علمی و تحصیلی محققان
رتبه و مقطع علمی محققان
محققانی که در مسیر پژوهشگر شدن قرار دارند
محققان آموزش یافته در مؤسسات علمی
محققان شرکت کننده در پروژههای تحقیقاتی
محققان با تجربه در هماهنگی پروژههای تحقیقاتی
تیپ شناسی محققان براساس تولید علمی
محققانی که تحقیقات منتشر شده دارند
محققانی پرکارتر در حوزه انتشار مقاله در ژورنالهای علمی
محققانی که مقالههای علمی در حوزههای مختلف دارند
عملکرد محققان
شاخص متوسط عملکرد تحقیق
شاخص عملکرد آکادمیک
متغیرهای تولید علم و فناوری
تولید علمی انستیتویی
تولید فناورانه انستیتویی
مقالات علمی انستیتو برحسب حوزه دانشی
پتنت های ثبت شده به نام انستیتو
سوابق اعطا شده به نام انستیتو
ویژگیهای مقالات منتشر شده در ژورنالهای علمی
بهره وری و منبع انتشار
بهره وری در تولید مقالات علمی
منشأ مقاله علمی
کیفیت و تألیف مقالات
انتشار مقاله در ژورنالهای علمی براساس سطح تأثیرگذاری
استقلال در انتشار مقامات علمی
وابستگی خارجی در انتشار مقاله
پروژههای تحقیقاتی
پروژههای تحقیقاتی با نتایج در چند حوزه دانش
نتایج پروژههای تحقیقاتی با مالکیت فکری
پروژههای تحقیقاتی در حال انجام
فعالیتهای تحقیقی
تزهای پس از فارغ التحصیلی که با کمک از حوزه دانش از آنها دفاع شده است
تزهای فارغ التحصیلی دفاع شده، همراه پروژههای تحقیقاتی داخلی
پروژههای تحقیقاتی که دانشجویان را در فعالیتهای پژوهشی درگیر میکند
تأثیر بخشهای دانشگاهی در آموزشهای پس از فارغ التحصیلی
کتابهای منتشر شده که برای آموزش دانشجویان لیسانس و پس از فارغ التحصیلی به کار میرود
همکاری در نشریات علمی
مقالات علمی با همکاری خارج از مؤسسه با هویت پایدار
مقالات علمی درهمکاری با مؤلفان از حوزههای مختلف دانش
مقالات علمی در همکاری با مؤلفان از یک حوزه دانش
مقالات علمی در همکاری با مؤلفان از چند مؤسسه
همکاریهای مؤسسات
رویدادهایی که به وسیله مؤسسات و باهمکاری یکدیگر برگزار میشود
سطح دخالت مؤسسات دیگر در آموزش آکادمیک
سطح همکاری در آموزشهای پس از فارغ التحصیلی مؤسسات دیگر
پشتیبانی از تحقیقات
پروژههای تحقیقاتی با سرمایه گذاری خارجی
گرنت های تحقیقاتی
جوایز
جوایز و دستاوردهای منطقهای
تأثیر جوایز و دستاوردهای ملی
پروژهها
پروژههایی که روی اولویتهای استراتژیک منطقهای تمرکز کردهاند
پروژههای مرتبط با مؤسسات تأثیرگذار در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه
ارتباط مقالات در ژورنالهای علمی در منطقه
مقالات علمی در ژورنالهای ملی
ژورنالهای علمی ادیت شده توسط مؤسسات که در منطقه معتبر هستند
اعتبار جهانی
دستاوردها یا جوایز جهانی
شرکت در پروژههای بین المللی
فعالیتهای آموزشی و مشاوره
برنامههای آکادمیکی که در کشورهای دیگر آموزش داده میشوند
رایزنی و مشاوره در کشورهای دیگر
رایزنی تزهای دوره لیسانس و فارغ التحصیلی با متخصصان خارجی
اعتبار نتایج علمی (دیده شدن نتایج علمی)
مقالات در ژورنالهای بین المللی تأثیرگذار
مقالات با همکاری مؤلفان در کشورهای دیگر
ارائه کنفرانس در کنفرانسهای بین المللی
نتایج تحقیقات پس از فارغ التحصیلی با قابلیت دیده شدن در مؤسسات بین المللی
**مدل دوم
شاخصها در این مدل در حیطههای آموزش، آموزشهای فنی، تحصیلات عالی، تحقیق و توسعه، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد و محیط مساعد مورد ارزیابی و سنجش قرار میگیرند و نقش متغیرهای مرتبط با ICT و تحقیق و توسعه در آن پر رنگ است.
جدول شاخصهای سنجش پیشرفت
حیطه | شاخص |
آموزش | میزان تحصیلات تا پیش از دانشگاهارزیابی دانش آموزان در ریاضیات، علوم و غیرهمیزان هزینه دولت در تحصیلات پایهسرمایه گذاری دولت در تحصیلات دبیرستانیسرمایه گذاری دولت در آموزشنرخ معلمان آموزش دیده در مقاطع مختلف |
آموزشهای فنی | موسساتی که آموزش ارائه میکنندنیروی کار با چرخه آموزش کوتاه مدتنرخ آموزشهای رسمی و غیر رسمیسرمایه گذاری دولت در آموزشهای فنیمیزان آموزش کارمندان |
تحصیلات عالی | سرمایه گذاری دولت به ازای هر دانشجومیزان دانشجویان دوره لیسانسدانشجویان دوره فوق لیسانس و دکتری |
تحقیق و توسعه | سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلیسرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به ازای هر محققتعداد محققان به ازای هر هزار نیروی کارهزینه تحقیق و توسعه به ازای کسب و کارتعداد شرکتهایی که برای تحقیق و توسعه هزینه میکننداستخدام نیروی ماهرپرداختهای مربوط به مالکیت فکری |
فناوریهای اطلاعات و ارتباطات | پوشش اینترنت به ازای جمعیتتعداد سرورهای امن اینترنت به ازای هر میلیون جمعیتسرمایه گذاری در سرویسهای مخابراتیسرعت آپلود و دانلود موبایلسرعت اینترنت ثابتمیزان مقرون به صرفه بودن اینترنت ثابت و موبایلتعداد کاربران موبایلخانوارهای متصل به اینترنتمیزان استخدام در ICT |
اقتصاد | عملکرد عوامل لجستیکیکنترل کیفیتسهولت ایجاد کسب و کارمیزان تجارت از تولید ناخالص داخلیمیزان تجارت فناوریهای پیشرفتهسهم از تولید محصولسهم از بازارسرمایه گذاری خارجیتناسب بدهیها |
محیط مساعد | صلح و ثباتقانونگذاریمدیریت فسادتأثیرگذاری دولتیتساوی جنسیتیاستانداردهای زندگیبهداشت و محیط زیستبهداشتپوشش خدمات بهداشتیطول عمر |
***مدل سوم
از آنجا که «نوآوری» روش پیاده سازی ایده ناشی از خلاقیت است که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود و نتیجه حاصل از آن به تولید مبتنی بر دانش منجر میشود و همچنین در سالهای اخیر سهم بسزایی از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص داده است، دانستن شاخصهای ارزیابی نوآوری برای نشان دادن شاخصهای کلیدی سنجش پیشرفت مبتنی بر دانش خالی از لطف نیست.
منابع علمی و پایگاههای رتبه بندی کشورها بر اساس نوآوری، میزان پیشرفت کشورها براساس این عامل را به شرح زیر طبقه بندی کردهاند.
حیطه | شاخص |
سرمایه انسانی و تحقیق | آموزش و پرورشسهم آموزش از GDPامید به زندگی در مدرسهنسبت دانش آموز به معلمتعداد فارغ التحصیلان علوم و مهندسی |
تحقیق و توسعه (R&D) | پژوهشگرانسهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلیشرکتهای جهانی تحقیق و توسعه و میانگین هزینه کرد آنها در تحقیق |
زیرساخت | فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)دسترسی به ICTاستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطاتسرویس آنلاین دولتمشارکت الکترونیکیزیرساختهای عمومی |
پیچیدگی بازار و تجارت | سهولت دریافت اعتبار و بودجهوامها و اعتباراتسرمایه گذاریسهولت حمایت از سرمایه گذاران اقلیتمعاملات سرمایه خطرپذیرتجارت، رقابت و مقیاس بازارشدت رقابت محلینیروی انسانی فعال در بخش دانشاشتغال دانش محورشرکتهای ارائه دهنده آموزش رسمیزنان شاغل با مدرک تحصیلی پیشرفته |
پیوندهای نوآوری دانش و فناوری | همکاری پژوهشی دانشگاه و صنعتتأمین مالی توسط خارج از کشورثبت اختراعپرداختهای مالکیت فکریواردات فناوری پیشرفتهمقالات علمی و فنیتولیدات علمی قابل استنادتأثیر دانشکسب و کارهای جدیدسهم نرم افزار کامپیوتری از تولید ناخالص داخلیتولیدکنندگان با تکنولوژی بالا و متوسطانتشار دانشصادرات فناوری پیشرفتهصادرات خدمات ICTفناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد مدل کسب و کارفناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد مدل سازمانیکالاها و خدمات خلاقانهصادرات خدمات فرهنگی و خلاقانه از درصد کل تجارتصادرات کالاهای خلاقخلاقیت آنلاین |
شاخصهای کلیدی پیشرفت دانش بنیان در کشور
سید سعید منجم زاده، معاون مرکز شرکتها و مؤسسات شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خبرنگار مهر در خصوص شاخصهای ارزیابی پیشرفت کشور از منظر دانش بنیانها گفت: مرکز شرکتهای و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری بر اساس سیاستهای عمومی خود و معیارهای مشخص، دانش بنیان بودن شرکتها را بررسی میکند.
وی با بیان اینکه دو معیار اصلی برای اخذ تاییدیه دانش بنیانی در معاونت علمی مورد بررسی قرار میگیرد، گفت: «سطح فناوری بالا» و «دانش بومی تولید محصول» دو معیار اصلی برای ارائه تاییدیه دانش بنیانی هستند.
وی با اشاره به شاخصهای ارزیابی شرکتهای دانش بنیان گفت: تعداد شرکتهای دانش بنیان، یکی از شاخصهایی است که برای رصد وضعیت شرکتهای دانش بنیان در کشور میتواند مورد بررسی قرار بگیرد که این شاخص به تفکیک حوزه فناوری و محل فعالیت شرکتها نیز قابل ارائه است.
معاون مرکز شرکتها و مؤسسات شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اما شاخص اصلی برای پایش وضعیت شرکتهای دانش بنیان، شاخصهای ناظر بر عملکرد شرکتهای دانش بنیان است.
منجم زاده با بیان اینکه شاخصهای خروجی یا عملکردی معمولاً در اقتصاد کشور نمود بیشتری پیدا میکنند، گفت: شاخصهای علمکردی شرکتها به طور دقیقتری به ما نشان میدهند که شرکتها تا چه اندازه توانستند پیشرفت داشته و در اقتصاد کشور نقش ایفا کنند.
شاخصهای علمکردی شرکتها به طور دقیقتری به ما نشان میدهند که شرکتها تا چه اندازه توانستند پیشرفت داشته و در اقتصاد کشور نقش ایفا کنند
وی افزود: در واقع اثربخشی فعالیت شرکتهای دانش بنیان را میتوان بر اساس این نوع شاخصها مورد بررسی قرار داد. همچنین میتوان به اشتغالزایی و میزان فروش شرکتهای دانش بنیان اشاره کرد و این شاخصها را در ارزیابی عملکردها مد نظر قرار داد.
تعریف شاخصهای جدید در شرایط خاص
وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری از ایجاد شرکتها در حوزههای خاص نیز حمایت میکند گفت: معاونت علمی و فناوری با ایجاد ستادهای فناوریهای راهبردی از ایجاد شرکتهای دانشبنیان و انجام فعالیتهای فناورانه در حوزههای منتخب از جمله زیست فناوری، نانو فناوری، هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال و… حمایت میکند.
معاون مرکز شرکتها و مؤسسات شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: مرکز شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، از سال گذشته در راستای تهیه و تدوین شاخصهای جدید موردنیاز مطالعاتی را آغاز کرده که با توجه به شعار سال ۱۴۰۱ بنا داریم اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته باشیم.
منجم زاده با اشاره به اینکه برخی شاخصهای حوزه فناوری و نوآوری بر اساس ویژگیهای خاص کشور تهیه و تدوین میشود، گفت: در کنار شاخصهای بینالمللی که برای مقایسه وضعیت و عملکرد کشورها مورد استفاده قرار میگیرد، برخی کشورها نیز بعضاً شاخصهای مربوط به پایش وضعیت خود را تهیه میکنند و با توجه به اهتمام کشور و نامگذاری سال جدید، لازم است تلاش بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.
به گزارش مهر، اگرچه با تأکیدات پیاپی مقام معظم رهبری در سالهای اخیر شاهد رشد روزافزون فعالیت در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور بودیم و سهم این فعالیتها نیز در اقتصاد کشور در مقایسه با گذشته بروز و ظهور قابل توجهی داشته است با این همه و با توجه به نامگذاری امسال به عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» ضرورت دارد حرکت در این مسیر آگاهانهتر، پر رنگ تر و عملیاتی تر انجام شود.
فعالان و مسئولان اجرایی باید برای سنجش عملکرد و نحوه پیشرفت کشور در این حوزه متر و معیار مشخصی داشته باشند. متر و معیاری که به نظر میرسد در شرایط فعلی آن طور که باید، دقیق و منسجم نیست.