کاخ هشت بهشت اصفهان

26 خرداد 1400
۹۰ آسیب‌پذیری در سیستم‌عامل اندروید شناسایی شد
29 خرداد 1400
نمایش همه

اصفهان یکی از مراکز حکومتی در زمان صفویان بوده است از این رو آثار ارزنده ای را در خود جای داده است. یکی از این آثار که در باغ بلبل اصفهان قرار گرفته است کاخ هشت بهشت نام دارد. کاخی زیبا که گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به اصفهان می‌کشاند تا قدرت وشکوه حکومت صفویان را به رخ بکشاند.

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان

ساختمان کوشکی که در میان باغ بلبل دیده می‌شود و قدمت آن را به دوران حکومت صفویان بهشت در یکی از قدیمی ترین محله های اصفهان به نام چهارباغ قرار گرفته که متاسفانه تنها کاخ به جای مانده از ‌آن دوران است وبا نام‌های دیگری چون هشت به هشت و هشت در بهشت نیز خوانده می شود. این کاخ زیبا که متعلق به شاه سلیمان صفوی می‌باشد اما در دوران شاهان بسیاری از جمله شاه صفی، شاه عباس دوم مورد استفاده قرار گرفته. ساخت کاخ هشت بهشت در سال ۱۰۸۰ همزمان با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به پایان رسید. در زمان قاجاریه این باغ به بانوی اول به نام افتخارالدوله با شرط عدم تغییر در معماری عمارت واگذار شد اما بعد ها به دنبال فوت وی این باغ به وراث رسید و دستخوش تغییرات بسیاری شد. سر انجام در سال ۱۳۴۳ آ باغ تحت نظر وزارت فرهنگ و هنر درآمد و تبدیل به پارک شد همزمان اداره باستان شناسی از معماران و زبردستان ایرانی و ایتالیایی کمک خواست تا تزئینات زیبایی که در زیر گچ‌‌کاری های دوران قاجاریه مدفون شده است را زنده کنند.
جالب است بدانید عده‌ای از تاریخدانان علت ساخت این عمارت را ساخت حرم سرایی برای اقامت هشت سوگلی پادشاه می‌دانند و معتقداند از این رو نام این کاخ را هشت بهشت گذاشته اند.
همچنین این کاخ چنان جلال و شکوهی داشت که نامش در کتاب سیاحان و اشعار شاعران بسیاری مانند میرزا محمد طاهر نصرآبادی به چشم می‌خورد. آن چیزی که امروز شما از کاخ هشت بهشت اصفهان می‌بینید بنایی است که طی دوران مختلف دست خوش تغییرات بسیاری شده اما با این وجود یکی از زیبا ترین کاخ‌های ایران است.