مرمت ۱۵ بنای تاریخی در زنجان

اقامت بیش از ۱۲ هزار مسافر نوروزی در همدان
14 فروردین 1400
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی قم معرفی شد
14 فروردین 1400
نمایش همه

به گزارش خبر گزاری طراحان سرو به نقل از امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عملیات ساماندهی و مرمت شماری از آنها به همت کارشناسان میراث فرهنگی در طول سال به صورت مستمر انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه بناهای تاریخی و آثار طبیعی با ثبت در فهرست آثار ملی مشمول قوانین حفاظتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار می‌گیرند، افزود: بر این اساس اگر فردی به آثار ثبت شده در فهرست ملی آسیب وارد کند تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در یک سالی که گذشت، توجه مطلوبی به مرمت و احیای آثار تاریخی در استان زنجان  صورت گرفت و فعالیت‏‌های انجام شده در سطح استان نیز در این حوزه بسیار مطلوب بوده است و همه آثار مرمت شده در سال ۹۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: در همین راستا طی یک سال گذشته ۱۵ بنا و میراث ارزشمند این استان بر اساس الگوهای فنی و تاریخی بازسازی و مرمت شده است.

ارجمند گفت: مدرسه تاریخی شریعتی، مسجد جامع زنجان، مسجد آقا کاظم، مسجد میربهاالدین، مسجد چهل ستون،  راسته‌های اصلی بازار تاریخی زنجان، راسته­‌های فرعی بازار تاریخی زنجان، سرای ناصری، خانه خدیوی، گنبد امامزاده زیدالکبیر در شهرستان ابهر، آرامگاه چلبی اوغلو، بخشی از برج و باروی ضلع جنوب شرقی گنبد سلطانیه، بخشی از تزیینات ایوان شمال غربی و تعویض و مرمت بخشی از آجرهای طبقه سوم در شهرستان سلطانیه در سال ۹۹ مرمت شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اضافه کرد: هر یک از آثار تاریخی، بخشی از فرهنگ و تمدن کهن زنجان است، فعالیت‌‏های مهمی در بخش‌های مختلف به خصوص مرمت و حفظ آثار انجام شده است که معرفی به همگان هدف اصلی بعد از مرمت بناهای تاریخی استان توسط کارشناسان زبده است.